Materiale necesare unui incepator in pictura cu vopsele in ulei

„Invata regulile ca un profesionist, ca sa le poti incalca apoi ca un artist.” 🙂
Pablo Picasso

Doresti sa te exprimi liber si consideri ca pictura ar fi una dintre modalitati, prin care ai putea sa dezvalui si sa pui pe panza trairi, sentimente, emotii.

 Esti la inceput de drum, te documentezi de pe internet despre cele necesare… informatii gasesti, sunt multe, interesante, le citesti pe nerasuflate… dar, cu cat mai multe informatii aduni, parca simti ca esti si mai derutat, ca nu stii cu ce sa incepi… Te inteleg perfect, pentru ca aceleasi sentimente le-am trait si eu cand am ales sa incerc pictura cu vopsele in ulei, dupa ce la inceput, redescoperindu-mi pasiunea din copilarie, am cochetat cu cateva schite in creion.

In acest articol, dar si in toate celelalte va impartasesc din experienta mea de incepator in pictura cu vopsele in ulei. Nu vreau sa repet informatii teoretice pe care sigur le-ati citit pe alte site-uri (voi mai aminti doar link-uri utile), ci sa vorbesc despre cum am facut eu, concret, in anumite situatii si cam ce a rezultat…Nu spun ca sunt cele mai bune solutii, dar m-au ajutat sa incep, sa testez, sa invat din mers, uneori din greseli si cel mai important,  sa-mi urmez visul, avand totusi la baza pasiunea!

„In arta, ca si in dragoste, instinctul este indeajuns.” Anatole France

Ca incepator in pictura in ulei nu ai nevoie de o multime de materiale de pictura sau sa cheltui o gramada de bani, vei completa pe parcurs trusa ta de pictura. Deci,  iata raspunsurile mele la urmatoarele intrebari pe care sigur ti le-ai pus:

1. Ce pensule sa folosesc pentru a incepe sa pictez cu vopsele in ulei?

In magazinele de specialitate gasesti o gama variata de pensule de diferite forme, dimensiuni (atat ale firelor de par cat si ale manerelor), materiale (cu par sintetic, natural) si pentru fiecare tip de vopsea (acuarela, acril, ulei). Daca nu ati citit inca informatii despre pensulele pentru pictura pe internet, gasiti in acest articol o prezentare generala.

Acestea sunt cele cateva tipuri comune de pensule pentru pictura:

tipuri-de-pensule-reale

Intr-adevar, fiecare tip de pensula ajuta la obtinerea unui anumit efect in trasare, foarte bine redat in imaginea de mai jos, dar si mai adevarat este ca abilitatea de a picta vine de la ochi, minte si maini!

tipuri-de-pensule-si-trasari

Pensule pentru pictura cu vopsele in ulei:

-deoarece mediul de lucru este vascos (ulei), veti avea nevoie de pensule cu peri grosi, duri. De preferat sunt pensulele cu peri naturali de porc, care nu lasa par si nu isi strica forma.

Sincer va spun, ca primele materiale mi le-am luat de la Hornbach, pentru ca acolo le puteam vedea pe toate partile, pipai, compara, decat printr-o comanda de pe net. Asa e la inceput! Citisem in prezentarea pensulelor de acolo ca, desi au par sintetic, se pot folosi si pentru vopseaua in ulei…am trecut degetul prin firele lor, nu mi s-au parut chiar atat de moi, si-au revenit la forma initiala imediat, asa ca primele mele pensule au fost din par sintetic gold-sable. Am fost multumita de ele,  s-au intretinut usor. Ulterior am mai primit un set de 12 pensule cu coada lunga Royal Langnickel, tot cu par sintetic si am mai comandat de pe net cateva cu par de porc.

dupa forma si marimea pensulei, pentru inceput (daca veti picta pe panze cu dimensiunea pana in 70×70 cm) puteti cumpara:

  • 3 pensule Flat numerele 2, 6, 12 (cu care puteti trasa linii drepte, margini ascutite, mixa culorile. Cea mai mare va fi utila pentru umplerea cu vopsea a dimensiunilor mai mari, a fundalului)
  • 2 pensule Filbert numerele 2 si 6 (utile pentru amestecarea culorilor pe panza, obtinerea unor efecte cu texturi speciale, linii multiple, pictarea frunzelor, ierbii,  a parului)
  • 1 pensula Round numarul 2 (pe cea cu varful lung si subtire o veti folosi pentru linii subtiri, detalii finale, semnatura). Pentru tehnica impasto va fi necesara o pensula rotunda cu varful scurt si gros, daca va ganditi sa practicati aceasta tehnica.
  • 1 pensula foarte lata numarul 10 (necesara in aplicarea primului strat, pe toata suprafata panzei)

-in general, cautati pensule cu raport bun calitate pret, pentru a evita cateva inconveniente: tocirea rapida a perilor, desprinderea capului pensulei de maner, ruperea firelor de par si lipirea acestora de vopseaua de pe panza. Cumpararea unor pensule bune nu te va face in mod automat un bun pictor, dar cu siguranta a avea unele de o calitate slaba te vor frustra, iti vor incetini procesul de executie a lucrarii si iti vor cauza neplaceri.

2. Ce panza sa cumpar pentru pictura in ulei?

Ideala pentru pictura cu vopsele in ulei este panza de in pe suport de lemn (sasiu din brad sau tei) cu granulatie medie si grosime de 430 g/mp.

panze-pictura-primavara-in-muntiDaca bugetul nu va permite sau va este teama ca primele picturi nu vor iesi spectaculos, puteti folosi si panza pe sasiu din bumbac 380 g/mp, panza pe carton sau panza fara suport de lemn. Eu am luat astfel de panze tot de la Hornbach, gasiti acolo mai multe variante de dimensiuni, cu raport bun calitate pret. Mi-au placut in mod special acelea, fata de ce am mai comandat de pe net, pentru ca nu s-a crapat grundul când am inceput sa aplic vopseaua mai diluata si nici nu se vad capsele pe margine (eu pictez si pe laturi, astfel ca pictura poate fi atarnata pe perete fara a fi inramata, doar daca se doreste).

3. Ce paleta sa folosesc pentru pictura in ulei?

paleta-celulozaPentru a picta cu medii vascoase (ulei) se recomanda paleta de lemn, deoarece materialul acesteia absoarbe din surplusul de ulei. La finalul unei reprize de lucru este bine sa razuiti cu un cutit de paleta vopseaua ramasa, pana nu apuca sa se usuce. Este de preferat ca la urmatoarea utilizare sa folositi aceleasi locuri pentru fiecare culoare, pentru a impiedica eventuala murdarire a culorilor sau pentru a nu va influenta culoarea finala.

In anumite situatii, când am avut putin timp la dispozitie si am executat doar o mica parte din lucrare, am folosit in locul paletei de lemn tavite mai late de celuloza din comert sau farfurioare de unica folosinta, pe care, dupa o utilizare, le-am aruncat sau hartie de copt pe care am prins-o cu scotch de masa sau un scaun. Consider ca au si un alt avantaj decat al econimiei de timp cu curatarea, acela ca, fiind albe, nu influenteaza nuanta culorii.

4. Este absolut necesar un sevalet?

IMG_0395Da, eu consider ca este necesar, pentru ca ofera o postura mai comoda un sevalet ajustabil, chiar daca este unul mai inalt in fata caruia poti aseza un scaun sau unul mai mic pentru masa (acesta poate fi utilizat in cazul lucrarilor cu dimensiuni mici). Cel din imagine este sevaletul meu si chiar daca este mai mare il pot muta cu usurinta unde doresc sa pictez.

Pentru inceput, daca vi se pare scump, puteti picta atârnând direct panza pe perete sau sa o sprijiniti de ceva, dar acest lucru ii va diminua stabilitatea.

5. Ce uleiuri, solventi, mediumuri, diluanti, vernisuri sa achizitionez pentru inceput?

uleiuri-diluanti

Pentru inceput, eu am cumparat, tot de la Hornbach:

  • ulei de in Maimeri, ulei sicativ cu tendinta de ingalbenire, dar care creste stralucirea culorilor
  • solutie de curatare eco a culorilor in ulei Maimeri (fara amoniac, diluabil cu apa, nu este periculoasa pentru sanatatea umana sau pentru mediul inconjurator. Curata in profunzime toate uneltele folosite pentru pictura in ulei: pensule, cutite, palete)
  • diluant pentru ulei Maimeri (am gasit si folosit, tot de la Hornbach urmatoarele variante) :

Diluant inodor Maimeri, ideal pentru cei sensibili la mirosul puternic de solvent sau care picteza in spatii inchise. Poate fi folosit la diluarea culorilor de ulei (reduce usor vascozitatea culorilor de ulei, dar folosit in exces, poate duce la aparitia de zone mate pe suprafata picturii) si la curatarea ustensilelor de pictura. Nu are miros, este foarte rafinat, are putere de diluare medie si viteza de evaporare medie/lenta. Se recomanda aerisirea atelierului de pictura pentru prevenirea acumularii de vapori de solvent.

sau Mediu diluant eco Maimeri, solvent inodor, solubil in apa, alternativa la diluantii traditionali pentru pictura in ulei. Compatibil cu orice tip de culoare de ulei. Reduce consistenta culorilor de ulei si le confera un aspect mai fluid usurand aplicarea cu pensula. Se foloseste cu moderatie, maxim 30% in amestecurile de culoare, deoarece folosit in exces, duce la aparitia unor zone mate pe suprafata picturii. Se evapora mai lent decat solventii traditionali, dar nu incetineste timpul de oxidare al culorilor de ulei.

  • vernis stralucitor Talens, pe care l-am aplicat dupa minim sase luni de la terminarea lucrarii (deci nu este absolut necesar sa-l achizitionati din prima zi), pentru ca pictura in ulei sa aiba timpul necesar sa se usuce si sa se finalizeze reactiile chimice ce mai au loc ulterior. Acesta protejeaza pictura de deterioarare si exista atat in varianta stralucitoare, cat si in cea mata.

 

6. Ce vopsele in ulei  sa foloseasca un incepator in pictura?

vopseleEu am folosit Maimeri Classico si reprezinta o alegere ideala in ceea ce priveste raportul calitate pret. Din punct de vedere al calitatii, aceste culori se disting prin faptul ca au in componeneta numai pigmenti puri, extrafini, autentici (cadmiuri, pamanturi etc.) si ulei de in, fara adaos de ceara sau aditivi. Acesta este motivul pentru care aceasta gama beneficiaza de o claritate deosebita a tonurilor si o stralucire a culorilor. Toate culorile din gama se pot aplica cu pensula sau cu ajutorul cutitelor de paleta.

Exista si culori de ulei cu uscare rapida (când se doreste realizarea unor straturi de culoare) sau solubile in apa (utilizate de cei sensibili la mirosul puternic al solventilor), dar pana in acest moment, al redactarii articolului, eu nu am folosit.

Initial am achizitonat de la Hornbach culorile de ulei primare (rosu, galben, albastru) si alb (Titanium White), negru (Ivory Black), Burnt umber, Burnt sienna, Raw sienna cu care m-am descurcat pentru inceput, obtinand alte nuante dorite prin amestecarea acestora.

Apoi, treptat, am mai comandat de pe net si alte vopsele in ulei Yellow Ochre,  Ultramarine Deep, Permanent Violet Blueish, Cadmium Yellow Deep, Cadmium Yellow Lemon, Cadmium Red Deep, Cadmium Red Light, Naples Yellow Reddish, Permanent Rose, Vermilion Deep, Sap Green, Viridian.

 

7. Sunt absolut necesare cutitele pentru pictura?

cutiteSunt necesare pentru a intinde culoarea pe suprafete mai mari sau daca se doreste utilizarea tehnicii cutitului sau pentru realizarea anumitor texturi. Ca si pensulele sunt de mai multe tipuri, dimensiuni, forme, din plastic sau cu lama elastica metalica si cu maner de lemn. Eu am cumparat de la Hornbach cutite de pictura Maimeri metalice, cat si din plastic (dar acestea nu mi-au placut pentru ca sunt mai rigide si ai senzatia ca se vor rupe la o apasare mai accentuata).

8. Ce alte accesorii sa mai am la indemana pentru a picta in ulei?

Pe masura ce am experimentat pictura in ulei mi-au mai fost necesare: o carpa pentru sters, servetele de hartie, rigla, creioane, radiera, spaclul sau cutitul de paleta, banda adeziva.

Sper ca informatiile mele sa va ajute in a va procura un minim de materiale necesare picturii si sa dati viata, transpunand pe panza, in culori,  tot ce adapostiti in sufletul si inima voastra, depasind temerile, frustrarile, intrebarile, experimentând si invatand din greseli. Succes!

„Orice artist a fost mai intai un amator.” Ralph Waldo Emerson

Reclame

3 comentarii

    1. Buna ziua,
      Va multumesc pentru observatie, foarte buna, am corectat!
      Asa este, unde am vorbit despre vopsele, am scris ca pot fi diluate cu esenta de terebentina si erau amintiti si alti solventi sau diluanti, dupa cum se specifica in prospectul lor.
      Apoi m-am gandit ca ar fi bine sa scriu un articol intreg despre acest lucru si a ramas informatia nestearsa complet. 🙂
      Aici este articolul meu: https://picturaunuisuflet.wordpress.com/2017/05/12/cum-se-folosesc-mediile-in-pictura-cu-vopsele-in-ulei/
      Intre timp am mai gasit pe net un articol mai complet despre solventi, diluanti, mediumuri. Il adaug aici poate va este de folos. Repet, eu nu le-am testat pe toate, de aceea am scris doar despre ce am folosit eu.
      https://marianbataiosu.wordpress.com/2014/05/31/solventi-diluanti-mediumuri-si-vernisuri-pentru-pictura-in-ulei/
      Seara buna si spor la pictat! 🙂

      Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s